Jídelníček vhodný pro Vátu

                Váta jako lehká a pohyblivá dóša potřebuje zejména ukotvit a uzemnit. Proto pro Vátu platí, více než pro jiné dóši, potřeba pevného řádu a ukotvení. V jídle to představuje zejména potřebu pravidelného stravovacího režimu a vytvoření určitých stravovacích rituálů, které pomohou proměnlivému trávení Váty zažehnout trávící oheň, který má Váta proměnlivý. Proto také volíme lépe stravitelné potraviny, dobře tepelně zpracované. Nebojme se, že při delším varu zničíme vitaminy. Při dostatečně pestré a vyvážené stravě to tolik nevadí a nedostatečně zpracované potraviny by Váta stejně nevyužila.
 
                Váta je taktéž nejstudenější dóšou, takže budeme volit zejména zahřívající potraviny. Dále je Váta suchá a lehká. Proto budeme volit potraviny spíše olejové konzistence. Nebudeme se bát kvalitních tuků, naopak se vyhneme sušeným potravinám.
 
                Z uvedeného vyplývá, že vitariánská a nízkotučná dieta je pro Váty zcela nevhodná. Naopak dělená strava a makrobiotika může být při dodržení dalších zásad vhodným příspěvkem k udržení zdraví u lidí s převahou této dóši.
 
                Pro Vátu jsou vhodné chutě sladká, kyselá, slaná. Nevhodné jsou chutě hořká, pálivá a svíravá. Na základě těchto znalostí nemusí být již příliš složité sestavit jídelníček vhodný pro lidi se zvýšenou Vátou.
 

Zelenina:

                 Zelenina by měla tvořit velmi důležitou součást stravy pro všechny dóši. Vzhledem k tomu, že je zelenina obecně spíše vyvážena, je vhodná pro všechny dóši. Není proto třeba si s vhodností zeleniny příliš dělat těžkou hlavu. Pokud nejíme některý druh zeleniny extrémně, žádnou nerovnováhu zeleninou nezpůsobíme. Daleko důležitější je způsob přípravy. Pro Vátu je nezbytná tepelná příprava, nejlépe na oleji nebo dušená. Příprava v páře je méně vhodná. Pro Vátu je vhodná i kvašená zelenina, naopak syrová zelenina je pro Vátu zcela nevhodná.
 
Vhodná zelenina: mrkev, okurka, červená řepa, ředkvičky, batáty, mořské řasy, vařená cibule, cuketa, červená řepa, česnek, dýně, fenykl, černé olivy, pórek
 
Vhodná v malém množství: chřest, křen, vařená kapusta, květák
 
Méně vhodná zelenina: mražená, sušená a syrová, artyčoky, brambory, brokolice, celer, houby, kedluben, kořen lopuchu, čerstvá kukuřice, rajčata, lilek, zelené olivy, opuncie, pampeliška, sladké i pálivé papriky, růžičková kapusta, tuřín, křen
 

Ovoce:

                 S množstvím ovoce to Váta nesmí přehánět. Zejména se vyhýbáme sušenému ovoci, dále také ovoci hořkému a svíravému. Naopak šťavnaté sladké ovoce je zpravidla vhodné. Nezapomínáme na dostatečný časový odstup ovocného jídla od jídel jiných.
 
Vhodné ovoce: meruňky, banány, avokádo, bobuloviny, třešně, kokos, datle, fíky, hrozny, mango, meloun, nektarinky, pomeranče, papája, broskve, ananas, švestky, kompoty
 
Méně vhodné ovoce: jablka (u nich záleží na odrůdě a je třeba je vyzkoušet), hrušky, sušené a nezralé ovoce
 

Obiloviny:

                 Obiloviny by měly tvořit základ zdravého jídelníčku. Základní obilovinou je rýže. Ájurvéda doporučuje bílou rýži basmati, která si zachovává část výživných látek i po vymletí. Celozrnná rýže je zahřívající, což je pro Vátu vhodné, ale je hůře stravitelná. Proto musíme věnovat dostatek pozornosti její přípravě a její stravitelnost zvýšíme vhodným kořením.
 
Vhodné obiloviny: vařený oves, pšenice, rýže, quinoa
 
Vhodné v malém množství:  těstoviny
 
Méně vhodné obiloviny: suché ovocné a jiné vločky, kuskus, jáhly, kvasnicový chléb, pohanka, ječmen, žito
 

Luštěniny:

                 Luštěniny patří k hůře stravitelným potravinám. Proto nejsou pro Vátu příliš vhodné. Jejich stravitelnost zvýšíme přidáním kurkumy a přípravou společně s rýží. Také další kořenění je pro Vátu nutné. Sója, která je pro mnohé příkladem zdravé stravy, je hůře stravitelná a jsou na ni časté alergie. Dáváme proto přednost tofu.
 
Vhodné luštěniny: červená čočka, mungo
 
Vhodné s jistou opatrností: tofu, sójové mléko, sójové uzeniny a pomazánky, miso, cizrna
 
Méně vhodné luštěniny: ostatní luštěniny, sójové maso, sójová mouka
 

Maso:

                 Ájurvéda není vegetariánským systémem. Připouští konzumaci masa, zejména u nemocných a oslabených lidí. Ze všech dóš je konzumace masa pro Vátu nejvhodnější. Přesto je třeba si uvědomit, že v našich krajích je spotřeba masa zcela neúměrná. Mnoho lidí konzumuje dokonce maso třikrát denně. Mnoho masných výrobků se přitom za maso ani nepovažují (například paštiky a salámy). Pro naše zdraví je vhodné konzumaci masa výrazně omezit. Vegetariánství je poté záležitostí etickou, nikoliv zdravotní.
 
                Další problém u masa je jeho nevhodná výroba. Kdykoliv máme možnost volby mezi masem z malochovu před masem z velkochovu, preferujme malochov. Také bio maso je vhodnější (i když dražší) varianta. I maso přežvýkavců je vyráběno šetrnějším způsobem. Naopak kuřecí maso je velmi málo vhodné a rozhodně je zdravější si dát kus hovězího než kuře. Z tohoto pohledu jsou nejvhodnější ryby. I zde se však již objevují moderní technologie odchovu.
 
Vhodné maso v menším množství: hovězí, kachní, krevety, tmavé krůtí, losos, sardinky, tuňák a jiné zejména tučné ryby, kuřecí maso bio nebo z domácího chovu
 
Méně vhodné maso: jehněčí, králičí, vepřové, zvěřina, uzená masa
 

Oleje, tuky a ořechy:

                 Váta potřebuje dostatek kvalitních tuků. Dieta bez tuku je pro Vátu zcela nevhodná. Vhodné jsou naopak téměř všechny ořechy a olejnatá semínka. Dáváme, však vždy přednost nerafinovaným za studena lisovaným olejům a kvalitním živočišným tukům.
 
Vhodné oleje, tuky a ořechy: dýňová, lněná a slunečnicová semínka, většina ořechů, ghí, olivový a sezamový olej, na vnější použití avokádový olej
 
Méně vhodné: arašídy
 

Jiné živočišné potraviny (zejména mléčné):

                 Mléčné výrobky jsou pro Vátu celkem vhodné. Dáváme ale přednost výrobkům z kvalitních surovin, pokud možno bez průmyslového zpracování nebo alespoň v bio kvalitě. Nicméně z důvodů horší stravitelnosti omezíme používání tvrdých sýrů. Tavené sýry jsou pro konzumaci pro kohokoliv zcela nevhodné.
 
Vhodné potraviny: většinamléčných výrobků, včetně slaných sýrů, vejce
 
Méně vhodné potraviny: sušené mléko
 

Sladidla:

                 Pro Vátu jsou vhodná všechna nerafinovaná přírodní sladidla. Toto platí pochopitelně pro Váty, které netrpí cukrovkou. Zcela se vyhneme umělým sladidlům a nejlépe i rafinovanému cukru.
 

Koření, dochucovadla a potravinové doplňky:

                 Obecně jsou pro Vátu vhodné všechny prostředky, které zlepší trávení a případně zahřejí. Nezapomeňme však, že příliš mnoho koření Vátu odvádí ze země a zhoršuje její stabilitu. Proto vše s mírou. Také dbejme na kvalitu surovin, ze kterých jsou dochucovadla dělána.
 
Vhodné potraviny: prakticky všechno koření je v přiměřeném množství vhodné, kvalitní majonézy, ocet, sójová omáčka
 
Potraviny vhodné v menším množství: koriandr, čili a jiná příliš ostrá koření
 
Méně vhodné potraviny: mladý ječmen, pivovarské kvasnice
 

Autor: Fakír

Literatura:

  1.  Douillard, J.: Sezonní dieta, Ecce Vita, Praha, 2002
  2. Frej, D.: Ájurvédské recepty pro zdraví, Eminent, Praha, 2010
  3. Frej, D.: Ajurvéda, Eminent, Praha, 2007
  4. Svoboda, R.E.: Ájurvéda pro ženy, Ecce Vita, Praha, 2002
  5. www.ayu.cz
  6. www.behej.cz
Pro praktikanty, příznivce a studenty ájurvédy
  • Vítr zakázat nemůžeš, ale můžeš postavit mlýn

    Holandské přísloví


  • Vůdců je na sta, ale dobrých žáků je pořídku

    Ramakrišna

  • ­Zdraví pochází z přirozeného rovnovážného stavu dóš. Moudrý člověk je udržuje v rovnováze. 

    Čaraka


    ­
  • Zajíc předhoní lišku, protože zatímco liška běží za obědem, zajíc běží o život

    Petr Pacovský


    ­
  • ­Zdravý spánek, stejně jako správná strava, je základem zdraví

    Čaraka


    ­
  • Zlo je jenom nedostatek dobra.

    Platón

  • Změň vztah k věcem, které tě znepokojují a budeš od nich mít pokoj

    Marcus Aurelius


    ­
  • Nemoci nepadají z nebe, nýbrž jsou
    výsledkem malých hříchů, které
    denně spácháme.
    Hippokrates
  • Nesuďte a nebudete souzeni

    Lukášovo evangelium
  • Život žitý ve shodě s přírodou a s rozumem je cestou ke svobodě.

    Zenón z Kitia

  • Pamatujte na úctu k sobě, úctu k druhým a  odpovědnost za své chování.
    Dalajláma

  • Chceme-li nalézt základní příčinu našich nemocí, zjistíme, že jsou to následky odtržení se od Zákona ­
    Paracelsus
  • ­

    Bděte tedy, protože neznáte dne ani hodiny ...

    ­

    Matoušovo evangelium

Ájurvéda Brno
Sledujte nás na:   

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s těmito pravidly.