Jídelníček vhodný pro Pittu

                 Pitta jako horká a středně těžká dóša potřebuje zejména stravu, která ochlazuje. Výhodou této dóši je zpravidla dobré a výkonné zažívání. Proto je Pitta schopna strávit více potravy než jiné dóši a sem tam nějaký prohřešek proti stravovacímu režimu nebývá obvykle problémem. Obvykle bez problémů zvládá i přejídání a těžká jídla. To ovšem neznamená, že jsou pro Pittu vhodná. Občasný prohřešek obvykle nebývá problém.
                Pitta také nejlépe zvládá syrovou stravu, která ji ochlazuje a nezatěžuje, tak zažívání jako Vátu a Kaphu. Z alternativních výživových směrů není pro Pittu příliš vhodná makrobiotika. Zejména jídla z celých obilovin Pittu příliš zahřívají a ani picles pro svoji kyselost nejsou vhodné. Opatrnost musí mít Pitta také u koření. Nejvhodnější je fenykl a hlavně koriandr. Naopak vhodné jsou zelené saláty a různé bylinky.
 
                Pro Pittu jsou vhodné chutě  hořká, sladká, svíravá. Nevhodné jsou chutě kyselá, pálivá a slaná. Na základě těchto znalostí nemusí být již příliš složité sestavit jídelníček vhodný pro lidi se zvýšenou Pittou.
 

Zelenina:

                 Zelenina by měla tvořit velmi důležitou součást stravy pro všechny dóši. Vzhledem k tomu, že je zelenina obecně spíše vyvážena, je vhodná pro všechny dóši. Není proto třeba si s vhodností zeleniny dělat těžkou hlavu. Pokud nejíme některý druh zeleniny extrémně, žádnou nerovnováhu zeleninou nezpůsobíme. Pitta zvládne i syrovou zeleninu, ale to neznamená, že by se jí měla přejídat. Tepelně přípravu zeleniny nepřeháníme. Obvykle stačí zeleninu spařit nebo krátce podusit. Dlouhá tepelná příprava je pro Pittu nevhodná.
 
Vhodná zelenina: batáty, brokolice, artičoky, celer, chřest, vařená cibule, cuketa, dýně, fenykl, houby, kapusta, květák, listová zelenina, petržel, okurka, růžičková kapusta, kapusta, zelí, salát, cuketa, výhonky, vařená červená řepa, černé olivy, pampeliška, vařený pórek, vařené ředkvičky, řeřicha, tuřín, nepálivé výhonky, čínské zelí, čekanka i nápoje, štěrbák, kedlubna, mangold, ibišek
 
Vhodná v malém množství: mrkev, kedluben, syrový tuřín (je-li pálivý)
 
Méně vhodná zelenina: papriky, ředkvičky, rajčata, syrová řepa, syrová cibule, česnek, křen, syrový pórek, nakládaná a kvašená zelenina, rebarbora
 

Ovoce:

                 Pitta může prakticky veškeré sladké ovoce, naopak kyselému ovoci by se měla vyhýbat. Záleží na konkrétní chuti, totéž ovoce může být jednou vhodné jindy ne. Vhodné je i sušené ovoce, nejlépe však před konzumací namočené do vody.
 
Vhodné ovoce: granátové jablko, veškeré sladké ovoce, limetka
 
Vhodné ovoce v menším množství: avokádo, jahody, melouny, citron
 
Méně vhodné ovoce: banány, veškeré kyselé ovoce mimo limetky a citronu, kiwi

 

Obiloviny:

                 Obiloviny by měly tvořit základ zdravého jídelníčku. Základní obilovinou je rýže. Ájurvéda doporučuje bílou rýži basmati, která si zachovává část výživných látek i po vymletí. Celozrnná rýže je zahřívající, což je pro Pittu nevhodné a proto ji zařazujeme v menší míře a spíše v zimě.  Nejvhodnější obilovinou pro Pittu je vedle rýže ochlazující ječmen. Vzhledem k dobrému trávení preferujeme celozrnnou mouku.
 
Vhodné obiloviny: ječmen, špalda, amarant, kuskus, vařený oves, pšeničné klíčky, rýže basmati, tvrdá pšenice, těstoviny, quinoa
 
Vhodné v malém množství: kvasnicové pečivo zejména ze špaldy a ječmene, musli
 
Méně vhodné obiloviny: kukuřice, kvasnicový chléb, pohanka (velmi zahřívá), rýže mimo basmati, žito
 

Luštěniny:

                 Luštěniny patří k hůře stravitelným potravinám. To ale Pittě většinou nevadí. Proto, zvláště s vhodným kořením, jsou luštěniny pro Pittu vhodné. Opatrnost je nutná pouze u některých sójových výrobků.
 
Vhodné luštěniny: prakticky všechny luštěniny
 
Vhodné s jistou opatrností: hnědá čočka, sojové boby
 
Méně vhodné luštěniny: miso, sojová omáčka, sojové uzeniny
 

Maso:

                 Ájurvéda není vegetariánským systémem. Připouští konzumaci masa, zejména u nemocných a oslabených lidí. Pitta většinou nemá problém s trávením masa, ale maso zahřívá a to je pro Pittu nevhodné. Proto bychom měli být při spotřebě masa uvážliví a volit maso méně často a spíše v zimě. V létě bychom se měli pokud možno spotřeby masa vzdát nebo ji omezit na nejnutnější míru.
                 Vyhýbáme se zejména masu z velkochovů, zejména masu kuřecímu, jehož výroba je ve velkochovu velmi nešetrná a maso obsahuje velké množství toxinů.
 
Vhodné maso v menším množství: králík, krevety, krůtí, sladkovodní ryby, zvěřina
 
Maso vhodné v menším množství: mořské ryby pro obsah soli - méně solit
 
Méně vhodné maso: hovězí, vepřové, jehněčí, kachní
 

Oleje, tuky a ořechy:

                 Pitta musí být ve spotřebě tuků o něco opatrnější než Váta. Zejména jí škodí zahřívající oleje. Zcela se vyhneme rafinovaným olejům a margarínům. Ořechům by se Pitta měla spíše vyhýbat.
 
Vhodné oleje, tuky a ořechy: dýňová, lněná a slunečnicová semínka, ghí, olivový olej, na vnější použití avokádový olej, lněný a kokosový olej, mandle, kokosový ořech
 
Méně vhodné: ořechy, sezamová semínka, sezamový, řepkový, mandlový a světlicový olej
 

Jiné živočišné potraviny (zejména mléčné):

                 Pro Pittu jsou nevhodné slané a zakysané mléčné výrobky.
 
Vhodné potraviny: mléko a mléčné výrobky kravské, ovčí i kozí mimo slaných a zakysaných, vejce
 
Méně vhodné potraviny: zakysané a slané mléčné výrobky, tvrdý sýr
 

Sladidla:

                 Pro Pittu jsou vhodná všechna nerafinovaná přírodní sladidla. Toto platí pochopitelně pro Pitty, které netrpí cukrovkou. Zcela se vyhneme umělým sladidlům a nejlépe i rafinovanému cukru. Opatrnosti je třeba u medu, nevhodná je melasa, protože zahřívají.
 

Koření, dochucovadla a potravinové doplňky:

                 Pitta musí dávat pozor na zahřívající koření. Nejvhodnější koření pro Pittu jsou koriandr a fenykl.
 
Vhodné potraviny: čerstvá bazalka, koriandr, skořice, římský kmín, kardamom, šafrán, kurkuma, máta, fenykl, estragon, kopr, mentol, vanilka, čerstvý zázvor, pivovarské kvasnice, zelený ječmen, sladkovodní řasy (chlorela, spirulina), pískavice
 
Potraviny vhodné v menším množství: černý pepř, petržel, pomerančová kůra
 
Méně vhodné potraviny: pálivé koření, hřebíček, sůl, kajenský pepř, hořčičná semínka, hing, česnek, křen, bobkový list, chilli, ajwan, anýz, sušená bazalka, majoránka, mák, muškátový květ, muškátový ořech, nové koření, oregano, paprika, rozmarýn, mletý zázvor, kečup, hořčice, sůl, ocet, mateří kašička, pyl, mumio
 

Autor: Fakír

Literatura:

  1. Douillard, J.: Sezonní dieta, Ecce Vita, Praha, 2002
  2. Frej, D.: Ájurvédské recepty pro zdraví, Eminent, Praha, 2010
  3. Frej, D.: Ajurvéda, Eminent, Praha, 2007
  4. Svoboda, R.E.: Ájurvéda pro ženy, Ecce Vita, Praha, 2002
  5. www.ayu.cz
  6. www.behej.cz
Pro praktikanty, příznivce a studenty ájurvédy
  • Vítr zakázat nemůžeš, ale můžeš postavit mlýn

    Holandské přísloví


  • Vůdců je na sta, ale dobrých žáků je pořídku

    Ramakrišna

  • ­Zdraví pochází z přirozeného rovnovážného stavu dóš. Moudrý člověk je udržuje v rovnováze. 

    Čaraka


    ­
  • Zajíc předhoní lišku, protože zatímco liška běží za obědem, zajíc běží o život

    Petr Pacovský


    ­
  • ­Zdravý spánek, stejně jako správná strava, je základem zdraví

    Čaraka


    ­
  • Zlo je jenom nedostatek dobra.

    Platón

  • Změň vztah k věcem, které tě znepokojují a budeš od nich mít pokoj

    Marcus Aurelius


    ­
  • Nemoci nepadají z nebe, nýbrž jsou
    výsledkem malých hříchů, které
    denně spácháme.
    Hippokrates
  • Nesuďte a nebudete souzeni

    Lukášovo evangelium
  • Život žitý ve shodě s přírodou a s rozumem je cestou ke svobodě.

    Zenón z Kitia

  • Pamatujte na úctu k sobě, úctu k druhým a  odpovědnost za své chování.
    Dalajláma

  • Chceme-li nalézt základní příčinu našich nemocí, zjistíme, že jsou to následky odtržení se od Zákona ­
    Paracelsus
  • ­

    Bděte tedy, protože neznáte dne ani hodiny ...

    ­

    Matoušovo evangelium

Ájurvéda Brno
Sledujte nás na:   

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s těmito pravidly.