Jídelníček vhodný pro Kaphu

                 Kapha jako těžká dóša potřebuje zejména stravu, která stimuluje. Také by se měla vyhýbat těžkým, mastným jídlům, která její rovnováhu zhoršují. Proto vypusťme z jídelníčku zejména smažená jídla, tvrdé sýry, těžké omáčky. Vhodná jsou naopak jídla lehká, suchá, mírně zahřívající, dobře provařená a ochucena nejlépe pálivým kořením.
                 Pro Kaphu jsou vhodné chutě pálivé, hořké, svíravé. Nevhodné jsou chutě sladká, kyselá, a slaná. Nejhorší kombinací jsou sladké tuky, jako jsou šlehačky, dorty a jiné zákusky.
                 Nízkotučná dieta je pro Kaphu velmi vhodná, také s makrobiotikou po počátečním návyku a přikořenění nemají Kaphy obvykle potíže a i dělená strava je celkem vhodná. Kapha také ze všech dóš nejlépe snáší hladovku či jiné druhy půstu. Nevhodné je pouze vitariánství.
                 Na základě těchto znalostí nemusí být již příliš složité sestavit jídelníček vhodný pro lidi se zvýšenou Kaphou.
 

Zelenina:

                 Zelenina by měla tvořit velmi důležitou součást stravy pro všechny dóši. Vzhledem k tomu, že je zelenina obecně spíše vyvážena, je vhodná pro všechny dóši. Není proto třeba si s vhodností zeleniny dělat těžkou hlavu. Pokud nejíme některý druh zeleniny extrémně, žádnou nerovnováhu zeleninou nezpůsobíme. Pro Kaphu je nejvhodnější příprava v páře, vaření nebo dušení ve vodě. Oleji se raději vyhneme.
 
Vhodná zelenina: všechny druhy pálivé zeleniny, brambory, brokolice, celer, cibule, fenykl, hořčičný salát, houby, hrášek, chřest, kapusta, paprika, ředkvičky, špenát, listovou zeleninu, zelí, mrkev, květák, česnek
 
Méně vhodná zelenina: sladká šťavnatá zelenina, dýně,  cuketa, batáty, okurka, olivy, rajčata
 

Ovoce:

                 Kapha může svíravé ovoce, naopak sladkému a kyselému ovoci by se měla vyhýbat. Záleží na konkrétní chuti, totéž ovoce může být jednou vhodné,  jindy ne. Vhodné je sušené ovoce, protože suchá struktura je pro Kaphu vhodná. Proslazovánému ovoci by se ale Kapha měla raději vyhnout.
 
Vhodné ovoce: granátové jablko, broskve, brusinky, jablka, třešně
 
Vhodné ovoce v menším množství: jahody, mango, grapefrut, meruňky, citrony, limetka, hroznové víno
 
Méně vhodné ovoce: ananas, avokádo, banány, datle, fíky, kiwi, kokos, melouny, pomeranče, většinu však možné jako sušené
 

Obiloviny:

                 Obiloviny by měly tvořit základ zdravého jídelníčku. Základní obilovinou je rýže. Ájurvéda doporučuje bílou rýži basmati, která si zachovává část výživných látek i po vymletí. Celozrnná rýže je hůře stravitelná, a tak je potřeba ji hodně okořenit, což ostatně platí pro všechna jídla u této dóši. Jiné druhy rýže jsou nevhodné.
 
Vhodné obiloviny: musli nevařené a nenamáčené, ječmen, žito, qinoa
 
Vhodné v malém množství: amarant, kukuřice, kuskus, pohanka, jáhly,  špalda, tvrdá pšenice
 
Méně vhodné obiloviny: kvasnicový chléb, vařený oves, palačinky, pšenice, rýže mimo basmati, těstoviny
 

Luštěniny:

                 Luštěniny patří k hůře stravitelným potravinám. Proto je musíme dostatečně povařit, případně přes noc namočit do vody.
 
Vhodné luštěniny: cizrna, čočka, fazole mimo ledvinkovitých, hrách, mungo, sójové mléko, tempeh
 
Vhodné v malém množství: tofu
 
Méně vhodné luštěniny: fazole ledvinkovité, miso, sójová mouka, sójové boby, sójové maso
 

Maso:

                 Ájurvéda není vegetariánským systémem. Připouští konzumaci masa, zejména u nemocných a oslabených lidí. nicméně Kapha má s trávením masa často problém. Proto bychom měli být při spotřebě masa uvážliví a volit maso méně často a spíše v zimě. V létě bychom se měli pokud možno spotřeby masa vzdát nebo ji omezit na nejnutnější míru. Pokud maso jíme, zvolíme k němu vhodné koření. Pro Kaphu je vhodné maso sušší, méně tučné. Ze spůsobů přípravy je vhodné pečení a dostatečné tepelné zpracování.
                 Vyhýbáme se zejména masu z velkochovů, hlavně masu kuřecímu, jehož výroba je ve velkochovu velmi nešetrná a maso obsahuje velké množství toxinů.
 
Vhodné maso v menším množství: králík, krevety, krůtí, sladkovodní ryby, zvěřina, kuřecí z domácího nebo bio chovu
 
Méně vhodné maso: hovězí, vepřové, jehněčí, kachní, losos, mořské ryby a dary moře
 

Oleje, tuky a ořechy:

                 Kapha musí být u spotřeby tuků velmi opatrná. Zejména jí škodí zahřívající oleje. Ořechům by se Kapha měla vyhýbat
 
Vhodné oleje, tuky a ořechy: dýňová, lněná a slunečnicová semínka, ghí, olivový olej, hořčičná semínka
 
Vhodné v malém množství: dýňová, lněná, slunečnicová semínka
 
Méně vhodné: ořechy, sezamová semínka, sezamový, řepkový, mandlový, sójový, slunečnicový a světlicový olej
 

Jiné živočišné potraviny (zejména mléčné):

                 Pro Kaphu jsou nevhodné slané a zakysané mléčné výrobky.
 
Vhodné potraviny: kozí mléko a mléčné výrobky, ředěný jogurt, vejce
 
Vhodné v malém množství:přírodní měkké sýry, tvaroh
 
Méně vhodné potraviny: zakysané a slané mléčné výrobky, tvrdý sýr, zmrzlina, máslo
 

Sladidla:

 
                Kapha by se na sladidla neměla raději ani dívat. Jsou pro ni velmi nevhodné. Výjimkou je kvalitní med, který je pro Kaphu naopak specifický omlazovací prostředek. Dále může Kapha opatrně používat datlový sirup, javorový sirup a ječný slad.
 

Koření, dochucovadla a potravinové doplňky:

                 Pro Kaphu je dostatek koření, včetně pálivého nezbytností. Všechna koření jsou vhodná. Naopak je nevhodná sůl.
 
Vhodné potraviny: všechna koření čerstvá i sušená, pivovarské kvasnice, zelený ječmen, sladkovodní řasy (chlorella, spirulina)
 
Méně vhodné potraviny: sůl, draslík, ocet, sójová omáčka, majonéza
 
 

Autor: Fakír

Literatura:

  1. Douillard, J.: Sezonní dieta, Ecce Vita, Praha, 2002
  2. Frej, D.: Ájurvédské recepty pro zdraví, Eminent, Praha, 2010
  3. Frej, D.: Ajurvéda, Eminent, Praha, 2007
  4. Svoboda, R.E.: Ájurvéda pro ženy, Ecce Vita, Praha, 2002
  5. www.ayu.cz
  6. www.behej.cz
Pro praktikanty, příznivce a studenty ájurvédy
  • Vítr zakázat nemůžeš, ale můžeš postavit mlýn

    Holandské přísloví


  • Vůdců je na sta, ale dobrých žáků je pořídku

    Ramakrišna

  • ­Zdraví pochází z přirozeného rovnovážného stavu dóš. Moudrý člověk je udržuje v rovnováze. 

    Čaraka


    ­
  • Zajíc předhoní lišku, protože zatímco liška běží za obědem, zajíc běží o život

    Petr Pacovský


    ­
  • ­Zdravý spánek, stejně jako správná strava, je základem zdraví

    Čaraka


    ­
  • Zlo je jenom nedostatek dobra.

    Platón

  • Změň vztah k věcem, které tě znepokojují a budeš od nich mít pokoj

    Marcus Aurelius


    ­
  • Nemoci nepadají z nebe, nýbrž jsou
    výsledkem malých hříchů, které
    denně spácháme.
    Hippokrates
  • Nesuďte a nebudete souzeni

    Lukášovo evangelium
  • Život žitý ve shodě s přírodou a s rozumem je cestou ke svobodě.

    Zenón z Kitia

  • Pamatujte na úctu k sobě, úctu k druhým a  odpovědnost za své chování.
    Dalajláma

  • Chceme-li nalézt základní příčinu našich nemocí, zjistíme, že jsou to následky odtržení se od Zákona ­
    Paracelsus
  • ­

    Bděte tedy, protože neznáte dne ani hodiny ...

    ­

    Matoušovo evangelium

Ájurvéda Brno
Sledujte nás na:   

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s těmito pravidly.